Felanmälan 0414-28560
Österlens Kraft logotype utan AB

Aktuella elpriser

Här nedan kan du se aktuella elpriser för elområde 4, södra Sverige. Det rörliga priset som visas är föregående månads pris. Eftersom det är ett snittpris så kan vi inte säga vad priset blir för innevarande månad förrän den är över. Priserna gäller med start från och med nästkommande månadsskifte. För priser med andra startdatum och i andra elområde var vänlig kontakta oss via 0414-285 60 eller info@osterlenskraft.se

PristypElpris inkl elcertifikat öre/kWhMoms öre/kWhSumma exkl fast avgift öre/kWh
Rörligt månadspris42,610,653,2
Rörligt timpris*40,110,050,1
Fast Avtal 1 år86,421,6108,0
Fast Avtal 3 år89,322,3111,6
Anvisat avtal **)56,614,170,7

Till dessa priser kommer en fast avgift på 30 kr per månad.

*) Priset på rörligt timavtal är det oviktade medelspotpriset på Nordpool inklusive vårt påslag. Vad priset blir för varje kund är beroende på vad priset är när man använder elen eftersom det skiftar varje timme.
**) Anvisat Avtal har du som ännu inte valt elavtal. Det anvisade avtalet är rörligt vilket innebär att priset ändrar sig varje månad. Elen kommer även att komma från förnyelsebara energikällor.

Tillägg

Det finns möjlighet att välja till miljöval. Där finns ett alternativ att välja på, Ursprungsgaranti vatten- det innebär att den el som handlas för din räkning uteslutande är från vatten, just är priser 4,0 öre/kWh exkl moms och 5,0 öre/kWh inkl. moms.

Jämförpriser

I nedanstående prisexempel har vi dividerat vår fasta avgift, 30 kr/månaden inkl moms; med din förbrukning och lagt till elpriserna enligt ovan. Detta ger det totala priser inklusive alla avgifter, skatter och moms som du betalar. Du vet väl att du kan jämföra alla elbolags priser på Energimarknadsinspektionens Elpriskollen https://www.ei.se/elpriskollen/ . Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el, där du kan enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal. Detta är bara exempel, du betalar alltid elpris enligt ovan för din förbrukning plus den fasta årsavgiften. För att få ett jämförpris per kWh på din egen förbrukning dividerar du den fasta avgiften med din årsförbrukning i kWh och adderar med det rörliga kWh-priset. Nätbolagets avgifter tillkommer.

Pristyp2000 kWh5000 kWh20000 kWh
Rörligt månadspris71,260,455,0
Rörligt timpris*68,157,351,9
Fast Avtal 1 år126,0115,2109,8
Fast Avtal 3 är129,6118,8113,4
Anvisat avtal**88,777,972,5

*) Priset på rörligt timavtal är det oviktade medelspotpriset på Nordpool inklusive vårt påslag. Vad priset blir för varje kund är beroende på vad priset är när man använder elen eftersom det skiftar varje timme.
**) Anvisat Avtal har du som ännu inte valt elavtal. Det anvisade avtalet är rörligt vilket innebär att priset ändrar sig varje månad. Elen kommer även att komma från förnyelsebara energikällor.

Dina rättigheter och skyldigheter som konsument

Vi vill att du som kund ska kunna känna dig trygg och nöjd med oss på Österlens Kraft. Vårt mål är att våra kunder ska vara nöjda med våra produkter och tjänster. Om vi inte lever upp till dina förväntningar eller om vi har gjort något fel, så är det viktigt att du hör av dig till vår kundservice info@osterlenskraft.se eller 0414-28560 så att vi får en chans att utreda vad som har hänt.

Dina rättigheter och skyldigheter

Det finns flera olika lagar som reglerar dina rättigheter och skyldigheter som konsument.
* Kapitel 11 i ellagen på Sveriges Riksdags webbplats
* Konsumentköplagen på Sveriges Riksdags webbplats
* Konsumenttjänstlagen på Sveriges Riksdags webbplats

Avtalsvillkor

I ditt avtal och i dina avtalsvillkor hittar du mycket information om vad som gäller för ditt elhandelsavtal. Du hittar de allmänna avtalsvillkoren längst ned på denna sidan.

Information om ändrade avtalsvillkor

Innan elleverantören ändrar dina avtalsvillkor i ett avtal som löper tills vidare ska du informeras om det i ett särskilt meddelande senast två månader innan de nya villkoren börjar gälla. Du ska också informeras om din rätt att säga upp avtalet. Om det är priset för elleveransen som ändas ska du få veta skälen till det. (9 kap. 23 § ellagen).

Hantering av personuppgifter

Ta del av riktlinjerna som vi följer för att behandla personuppgifter enligt GDPR här.

Ångerrätt

När du tecknar ett avtal via telefon, internet, brev eller e-post har du alltid rätt att ångra dig inom 14 dagar, utan att behöva ange något skäl. Ångerfristen börjar dagen efter att du ingått avtalet. Det räcker med att du meddelar oss att du ångrar dig innan ångerfristen har gått ut för att avtalet ska sägas upp. Om du har begärt att vi påbörjar leverans av tjänsten under de 14 dagar som du har ångerrätt, ska du betala för det vi redan har levererat fram till det att vi har fått ditt besked om att du ångar avtalet. Du kan läsa med om detta i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på konsumentverkets hemsida.

Så här gör du om du inte är nöjd

Kontakta i första hand vår kundservice om du har klagomål, info@osterlenskraft.se eller via telefon 0414-28560. Vår brevadress är Österlens Kraft AB, Testgatan 3, 27236 Simrishamn.

Reklamation

Om du inte är nöjd med svaret som du får från kundservice kan du skriftligen kontakta oss med en reklamation så prövar vi ditt ärende. Kontakta oss via e-post info@osterlenskraft.se eller skicka ett brev till, Österlens Kraft AB, Testgatan 3, 27236 Simrishamn.

Byte av elleverantör

Du kan byta elleverantör kostnadsfritt. Bytet ska genomföras inom tre veckor. (9 kap. 11 § ellagen).
Om du säger upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha rätt att debitera dig en fast avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen).

Elleverantörens leveransskyldighet och mottagningsplikt

Elleverantören måste leverera el till dig tills du byter elleverantören eller slutar ta ut el. (9 kap. 14 § ellagen).
Du har rätt att få information 90 till 60 dagar innan ett tidsbestämt avtal löper ut. Av informationen ska det framgå när ditt avtal upphör att gälla, vilken uppsägningstid som gäller och vilket avtal du kommer att få om du inte säger upp det nuvarande avtalet. (9 kap. 15 § ellagen).
Din elleverantör är skyldig att ta emot och betala för den förnybara el som du producerar om du är berättigad till skattereduktion för mikroproduktion och om du inte har ingått avtal med en annan elleverantör om att ta emot elen. (9 kap. 16 § ellagen).

Dynamiska elpriser

Du har rätt att få information om möjligheter, kostnader och risker med avtal med dynamiskt elpris innan du ingår ett sådant avtal. (9 kap. 17 § ellagen).

Uppgifter i elavtalet

Du har rätt att ta del av följande avtalsvillkor innan avtalet ingås eller bekräftas. Detta gäller även om avtalet ingås genom mellanhand. (9 kap. 21 § ellagen).
1. Elleverantörens namn, adress, telefonnummer och webbplats
2. När avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elleverantören planerar att påbörja leveranserna,
3. Den tid som avtal löper på eller om det löper tills vidare,
4. Vilka tjänster avtalet omfattar
5. Elleverantörens åtagande,
6. Villkor för fakturering och betalning
7. Vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en viss tid,
8. Villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
9. Hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid,
10. Villkoren för ersättning om elleverantören inte uppfyller sina åtagande enligt avtalet,
11. Var det finns information om elleverantörens priser, övriga tjänster och villkor samt konsumenträttigheter, och
12. Hur tvistlösning utanför domstol inleds.

Fakturering

Faktureringen ska baseras på din elförbrukning men om ditt nätföretag inte har dina förbrukningsuppgifter ska du faktureras baserat på en uppskattad förbrukning. Du har rätt att faktureras minst varje kvartal. Du ska kunna få din faktura i elektronisk form. Elleverantören får inte ta betalt för att skicka en faktura till dig. (9 kap. 24 och 27 §§ ellagen, 6-7 §§ förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster).

Betalningssätt

Elleverantören får ta ut en avgift för det betalningssätt som du har valt men avgiften får inte överstiga kostnaderna för användningen av betalningssätt. (9 kap. 29 § ellagen).

Aggregeringstjänster m.m

Du ska, oberoende av ditt avtal med elleverantör och utan dennes godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans. (9 kap. 31 § ellagen).
Elleverantören får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav för att du har ett avtal om en aggregeringstjänst. Elleverantören ska på begäran lämna uppgifter om din historiska elförbrukning till ett företag som du utser. (9 kap. 26 och 33 §§ ellagen).

Uppgifter om faktisk och historisk förbrukning

Du ska utan kostnad få uppgifter om din elförbrukning via elleverantörens webbplats som kräver din inloggning eller applikation som kräver din inloggning. ( 12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster och 3 kap. 7 § EIFS 2024:2).
Du ska också utan kostnad få uppgifter om historisk elförbrukning får elleverantören. Uppgifterna ska omfatta din elförbrukning från de föregående tre åren. (14 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster).
Om du inte har en mätare som kan fjärravläsas ska du få uppgift om din elförbrukning från elleverantören minst var sjätte månad. Uppgifterna ska dock lämnas var tredje månad om du begär det eller har valt elektronisk fakturering. (12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster).

Avbrytande av elöverföring

Din el får stängas av endast om du har åsidosatt dina skyldigheter och det rör sig om ett väsentligt avtalsbrott. Du ska också ha uppmanats att vidta rättelse inom en skälig tid och ha informerats om att elen kan stängas av. Elen får inte stängas av om du har åtgärdat bristen inom den tiden. Om det finns anledning att befara att ett avbrott skulle medföra en personskada som inte är obetydlig eller en omfattande sakskada får din el inte stängas av. (11 kap. 2 § ellagen). Om skälet till att din el ska stängas av är att du inte har betalat din elräkning finns ytterligare krav för att elen ska få stängas av. Elleverantören ska informera dig om vilka alternativ som finns för att undvika att elen stängs av. Du ska också ha uppmanats att betala inom tre veckor från att du delgavs en betalningsuppmaning. Om skulden är tvistig, det vill säga om du har bestridit skulden, får din el inte stängas av förrän tvisten är löst. (11 kap. 3 § ellagen). Om din el stängas av på begäran av din elleverantör utan att de nödvändiga förutsättningar är uppfyllda har du rätt till ersättning för skador som orsakas av att elen stängs av. Sådant skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt för annan förlust på grund av avbrottet. Du måste meddela elleverantören om du har ett krav på ersättning inom två år från det att skadan inträffade. ( 11 kap. 6,9-10 §§ ellagen).

Extern rådgivning

Konsumentverket

Konsumentverket kan ge information både före och efter ett köp samt hjälper dig med dina rättigheter som konsument. Läs mer på konsumentverkets webbplats.

Allmänna reklamationsnämnden

Om du inte är nöjd med vårt beslut kan du få ärendet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som opartiskt och utan avgifter för parterna prövar konsumenttvister. Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med näringsidkare om köp av en vara eller tjänst. Mer information hittar du på ARNs webbplats www.arn.se. Du kan skicka brev till dem till ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.

Sveriges domstolar

Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Du bör däremot först ta kontakt med ett ombud, till exempel en advokat som kan bedöma ditt ärende. Du kan läsa mer på Sveriges domstolars webbplats.

Oberoende användarrådgivning

Kommunal energi- och klimatrådgivning

Du kan få oberoende rådgivning om energieffektiviserade åtgärder via din kommun. Rådgivarna vänder sig till konsumenter, små och medelstora företag samt organisationer. Rådgivningen är kostnadsfri och opartisk. Mer information hittar du på din kommuns webbplats.

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Konsumenternas energimarkandsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör el, fjärrvärme och gas. Mer information hittar du på Energimarknadsbyråns webbplats www.energimarknadsbyran.se.

Hallå konsument

Du kan få oberoende vägledning via konsumentverket, mer information hittar du på Hallå konsuments webbplats.

Energimyndigheten

Information om oberoende användarrådgivning, där kan du få råd om tillgängliga energieffektiviserande åtgärder. Mer information hittar du energimyndighetens webbplats.

Leveransen regleras enligt “Allmänna avtalsvillkor”. Dessa hittar du här.

Österlens Kraft AB

Senaste nytt från Österlens Kraft

Upplever utomhus utan prestation

Mina Sidor

Österlens Kraft Fjärrvärme AB blir en del av Adven

Kundundersökningen

Energitips i vår app

Prishöjning av fjärrvärmepriserna

© 2024. Österlens Kraft AB